Friday 4 August 2017

Forex Bank Island


OANDA använder cookies för att göra våra webbplatser enkla att använda och anpassade till våra besökare. Cookies kan inte användas för att identifiera dig personligen. Genom att besöka vår webbplats godkänner du OANDA8217s användning av cookies i enlighet med vår integritetspolicy. Om du vill blockera, radera eller hantera cookies kan du besöka aboutcookies. org. Att begränsa cookies hindrar dig från att använda vissa av funktionaliteten på vår webbplats. Ladda ner våra mobilapplikationer Öppna ett konto Island Krona Kronan är den officiella valutan i Island, ett öland i Atlanten, belägen över Mid-Atlantic Ridge. Ön är vulkaniskt och geologiskt aktiv eftersom den sträcker sig över den spridande gränsen för de nordamerikanska och europeiska tektoniska plattorna. Huvudstaden och största staden är Reykjav237k, med de 8282 omgivande områdena i sydvästra delen av landet hem till två tredjedelar av befolkningen country8217s. Med undantag för sin rikliga vattenkraft och geotermisk kraft saknar Island naturresurser. Historiskt berodde Island kraftigt på fiske, vilket fortfarande ger 40 exportresultat och sysselsätter 7 av arbetskraften trots minskande fiskbestånd. Riklig vattenkraft har gjort det möjligt för Island att uppmuntra kraftintensiva industrier, bland annat aluminium - och ferrokiselsmältningsanläggningar. På 1990-talet introducerade Island omfattande reformer av fria marknader och som ett resultat fick några av världens högsta betyg för ekonomiska och civila friheter och jämlikhet, och applåderades för sin starka ekonomiska tillväxt och snabbt växande finanssystem. År 2007 rankades landet: sjunde i listan över världens mest produktiva länder per capita, i USA 54 548 och femte BNP köpkraftsparitet (40 112). Samma år toppade listan över nationer som rankades av Human Development Index (HDI). Så tidigt som 2006 hade Island8217s ekonomi problem med att öka inflationen och underskottet i bytesbalansen, delvis till följd av de tidigare frimarknadsreformerna. Under 2008 kollapsade finanssystemet helt i en svepande finansiell kris utfälld av bankfel. Island måste skaffa akut finansiering från Internationella valutafonden och en rad europeiska länder i november 2008. Kr243na består av 100 aurar, även om mynt i någon benämning mindre än en kr243na inte har cirkulerat sedan 2003. Den danska kronan introducerades i Island 1874, ersätter den tidigare danska valutan, rigsdalerna. År 1885 började Island utfärda sina egna sedlar. Island Kr243na utfärdades separat från danska kronan efter upplösningen av den skandinaviska monetära unionen i början av första världskriget och iceland8217s självständighet från danmark 1918. De första mynten utfärdades 1922 i valörer på 10 och 25 aurar. Dessa följdes 1925 av 1-kr243na och 2-kr243nur mynt, och 1926 av 1-eyrir, 2-aurar och 5-aurar mynt. År 1946 ändrades designen av alla mynt för att avlägsna det kungliga monogrammet, efter att islands självständighet från Danmark utfälldes av dennes8217-ockupationen av nazistiska tyskland. År 1981 revurderades Islands krona, med 100 år gammal kr243nur (ISJ) värderad till 1 ny Island Krona (ISK). År 1981 introducerades mynt i valörer på 5, 10 och 50 aurar, 1 kr243na och 5 kr243nur. Dessa följdes av 10 kr243nm stycken 1984, 50 kr243nm 1987 och 100 kr243nr 1995. Från och med 1 oktober 2003 accepterade isländska banker inte längre 5, 10 och 50 aurarmynt. Symboler och namnIceland är en rik nation som förlitar sig mycket på import men vid 18090 en natt för budgethotell, 157,50 för hamburgare och 126 för en öl, kan isländska priser komma som en chock. Höga priser påverkar även lokalbefolkningen: special charterflyg till Europa och USA är ordnade bara för shopping expeditioner. Kom ihåg att besökare har rätt till återbetalning på mervärdesskatt (moms eller moms) för inköp av godtagbara varor. Valuta - Ilands monetära enhet är kronan (ibland förkortad som ISK, men skrivet som kr i den här guiden), flertalet kronor. Mynt kommer i 1, 10, 50 och 100 kronor sedlar i sedlar på 500kr (84), 1.000kr (168), 2.000kr (3216) och 5.000kr (8040). Priserna i denna bok återspeglar valutakurser vid presstid: 62,5kr till dollar och 125kr till brittiska pundet. Dollars, pund och euro utbyts enkelt för krona. För aktuella omvandlingsfrekvenser, försök xeucc. Bankomater Valutaväxling - Du kan spendera mycket tid och ansträngning för att få isländsk valuta före ankomst, men bankomater är det mest praktiska och tillförlitliga sättet att få pengar till rättvisa valutakurser. Vid ankomsten till Keflavk International Airport hittar du enkelt bankomater och växlingsdisken, som båda drivs av Landsbanki slands, som har rättvisa växelkurser. Tips: Undvik att byta pengar på hotell, som tenderar att ha höga transaktionsavgifter. Bankomater finns i de flesta byar runt Island, men inte alla bankomater är tillgängliga 24 timmar. Islandska bankautomater accepterar vanligtvis alla större kreditkort, kort och kort. Cirrus (tel 800424-7787 mastercard) och PLUS (tel 800843-7587 visa) kort accepteras nästan allmänt i isländska bankomater. Kreditkortskort - Kreditkort är säkra, bekväma och erbjuder i allmänhet bra växelkurser. Observera dock att många banker nu bedömer en 1 till 3 utländsk transaktionsavgift på alla avgifter som du ådrar sig utomlands. På Island behöver du en PIN-kod för att ta ut kontanta förskott på ditt kreditkort. Du behöver inte en PIN-kod för de flesta kreditkortsinköp, men tillfällen kan uppstå (särskilt vid automatiserade gaspumpar). Om du har glömt din PIN-kod, ring nummeret på baksidan av ditt kort och fråga att det ges till dig. Isländare älskar kredit - och betalkort, och brukar piska ut enbart för att köpa en glasskotte. De flesta butiker och turistföretag accepterar kreditkort, du kan även ta en taxitur. Visa och MasterCard är de mest accepterade, även om American Express och Diners Club är användbara också. Electron, Maestro och EDC betalkort accepteras alltmer i butiker. Resescheckar - Idag är resekontroller mindre nödvändiga eftersom de flesta städer har 24-timmarsminis. Resekontroller är dock fortfarande allmänt accepterade på Island. Notera . Denna information var korrekt när den publicerades, men kan ändras utan föregående meddelande. Var noga med att bekräfta alla priser och detaljer direkt med de berörda företagen innan du planerar din resa. Island Stuns Banks: Planer för att ta tillbaka makten att skapa pengar inlämnad av Raul Ilargi Meijer via Automatic Earth-bloggen, som visste att revolutionen skulle Börja med de radikala islänningar det gör dock. En Frosti Sigurjonsson, en lagstiftare från det regeringspartiet, utgav idag en rapport som föreslår att man tar makten att skapa pengar från affärsbanker och överlämna den till centralbanken och i sista hand parlamentet. Canrsquot ser affärsbanker i västvärlden är alltför nöjda med detta. De måste överväga att torka bort ön från kartan. Om accepterad i Island parlamentet. Planen skulle förändra spelet på ett mycket radikalt sätt. Det skulle också vara framgångsrikt, eftersom det inte finns någon större plåga på våra ekonomier än kommersiella banker som skapar pengar och sedan värdepapperiserar och säljer lånen de just skapat pengarna (kredit) med. Alla, med det möjliga undantaget från Paul Krugman, förstår varför det här är en mycket bra idé. Agence France Presse-rapporter: Islandrsquos regering överväger ett revolutionerande monetärt förslag ndash som tar bort kommersiella bankers makt att skapa pengar och överlämna det till centralbanken. Förslaget, som skulle vara en vändning i modern finanshistoria, var en del av en rapport som skrevs av en lagmästare från det regeringscentrerade Progresspartiet, Frosti Sigurjonsson, med titeln ldquoA bättre monetärt system för Islandsrdquo. LdquoFunnet kommer att vara ett viktigt bidrag till den kommande diskussionen, här och på andra håll, om penningskapande och penningpolitik, sade rdquo premiärminister Sigmundur David Gunnlaugsson. Rapporten på uppdrag av premiärministeren syftar till att få ett slut på ett monetärt system på plats genom en rad finansiella kriser, inklusive den senaste 2008. Enligt en studie av fyra centralbanker har landet haft ldquoover 20 instanser Av finansiella kriser av olika typerna sedan 1875, med ldquosix seriösa flera finansiella krisepisoder som förekommer vart 15 år på averagerdquo. Sigurjonsson sa att problemet varje gång uppstod från ballongkredit under en stark konjunkturcykel. Han hävdade att centralbanken inte kunde innehålla kreditboomen, så att inflationen kunde stiga och gnista överdriven riskupptagning och spekulation, hotet om bankkollaps och kostsamma statliga insatser. På Island, som i andra moderna marknadsekonomier, kontrollerar centralbanken upprättandet av sedlar och mynt men inte skapandet av alla pengar, vilket sker så snart en kommersiell bank erbjuder en kreditkredit. Centralbanken kan bara försöka påverka penningmängden med sina penningpolitiska verktyg. Enligt det så kallade Sovereign Money-förslaget skulle countryrsquos centralbank bli den enda skaparen av pengar. LdquoCrcially, kraften att skapa pengar hålls skild från makt att bestämma hur de nya pengarna används, rdquo Sigurjonsson skrev i förslaget. ldquoAs med statsbudgeten, parlamentet ska debattera governmentrsquos förslaget för tilldelning av nya pengar, rdquo skrev han. Bankerna skulle fortsätta att hantera konton och betalningar och skulle fungera som mellanhänder mellan sparare och långivare. Sigurjonsson, en affärsman och ekonom, var en av mastermindsna bakom Islandsrsquos hushålls skuldlättnadsprogram lanserades i maj 2014 och syftade till att hjälpa de många islännarna vars ekonomi stördes av inflationsindexerade inteckningar undertecknade före finanskrisen 2008. Jag älskar AU och AG lika mycket som någon konspirationsnutter, men det är ett enormt steg framåt, men att bara få tillbaka pengar från centralbanker. Dessutom är Id mycket bekymrat om vi började stödja med guld och silver - två av de mest manipulerade elementen på planeten. Gör så här i detta tidiga skede av revolutionen och du kan också hålla alla värdefulla beslut på vad dina pengar är värda med de stora bankerna. Om du studerar historia har den närmaste mänskligheten kommit för att låna pengar var Tally-systemet som fungerade i England i 500 år och tog en bankster-finansierad invasion för att avsluta. Nyckeln till dess framgång var inte det som var bakom en vara men att det inte var skuld och inte hade någon intresse. Det är samma slags pengar som har gjort det möjligt för Kina att bli världens största ekonomi, och det fungerar bara när det utfärdas av regeringarna, eftersom bankisterna alltid vill ha ett lån som är kopplat till lån. luckylongshot, 1 för att nämna tally-systemet. Ändå är en tally stick en IOU. Speciellt är en del IOU och den andra är kvittot så det var skuldpengar. Speciellt ett av de äldsta systemet, förmodligen äldre än alla de andra, inklusive PM: er, var den viktigaste ingrediensen i tally stick-systemet, att folk skapade skuld utan banksystemhjälp. Du behöver läsa lite längre eftersom det du har sagt inte är korrekt . Visst alla arbetade men inte till deras fördel. I allmänhet har företagsledare ingen användning för besparingar eftersom de fokuserar på strikt investeringar. När de inte bara återställer överskott av kassaflöde till investerare, och de är beroende av konsumtionen av sina kunder för att driva dessa kassaflöden. Det leder till ett riktigt förvrängt perspektiv på vad en normal ekonomi borde vara, Dick Fisher och hans kompis, VD för Southwest Airlines och deras divergerande perspektiv och intressen från sydvästra amerikanska kunder (så länge som sydvästra kunder fortsätter att köpa MOAR biljetter, även om de har Att gå i skuld och utplåna sina besparingar för att göra det, då unicorns shitting skittles och allt är bra). 1 utmärkt tillägg. i slutet fungerar det som ett bidrag. Den första effekten är fördelaktig, och då. Ebbs. men om du fortsätter att pumpa det, skapar du bara ett beroende av att det här konungen är verkligt i många mänskliga frågor, från monetärt till finansiellt, till och med hur människor tar barn. Utbytesvaluta Centralbanken Islands Island Centralbanken i Island (Selabanki slands) är en självständig institution , Som ägs av det isländska staten men under separat förvaltning. Centralbanken har ansvaret för penningpolitiskt genomförande på Island och utför ett brett utbud av funktioner för detta ändamål. Huvudsyftet med penningpolitiken är stabiliteten i ekonomin. Vidare är banken också skyldig att bidra till regeringens huvudsakliga ekonomiska politiska mål i den utsträckning det inte anser detta vara i konflikt med sitt eget mål om prisstabilitet. Dessutom åtar sig centralbanken standardiserade centralbankuppgifter, såsom att upprätthålla externa reserver och främja ett effektivt och säkert finansiellt system, inklusive betalningssystem i hemlandet och med utlandet. Det är också ansvarigt för emission av sedlar och mynt, växelkursfrågor och andra uppgifter, enligt vad som anges i centralbanklagen. Centralbanken är i sista hand under ledning av finans - och ekonomiminister och en styrelse. Parlamentet (Althing) väljer sju ledamöter till styrelsen efter varje parlamentsval. Finans - och ekonomiministeren utser centralbankschefer och vicechefer för en femårsperiod. Beslut om tillämpningen av centralbankernas penningpolitiska kontrollmekanismer ska fattas av penningpolitiska kommittén. I övrigt ska bankens riktning vara i guvernörens händer. Islands centralbank bildades av en handling från parlamentet 1961, även om centralbankens historia på Island är mycket längre. Den nuvarande centralbanklagen är nr. 362001. Historia Utvecklingen av det isländska finanssystemet har återspeglat den politiska och ekonomiska utvecklingen i landet från ett dåligt beroende av danska kronan till en modern höginkomstrepublik. Regeringen var nära inblandad i den tidiga utvecklingen av banker på Island och den första banken var de statligt ägda Landsbanki slands (National Bank of Iceland) som grundades genom lag 1885. Det fick som kapital en liten emission av statsobligationer, som var fritt konvertibla till danska kronor. Den andra banken, slandsbanki (Islands Bank), var ett privat aktiebolag som till största del ägdes av danska investerare. Det startade sin verksamhet 1904 och drivs enligt särskild lagstiftning som ger rätt att utfärda anteckningar med guld. Efter suveräniteten 1918 flyttade den politiska opinionen mot att lämna rätten att utfärda sedlar i händerna på en utrikesstyrd bank. Möjligheten att utfärda noter flyttades därför gradvis från slandsbanki till det statsägda Landsbanki. Penningpolitiken spelade inte en aktiv roll i förvaltningen av den isländska ekonomin i början av efterkrigstiden. Landsbanki hade ensamrätt sedan 1927 att utfärda sedlar samt vara den viktigaste affärsbanken med en marknadsandel på drygt hälften av alla insättningar i banker och sparbanker. Med sådana starka affärsbanker och begränsade centralbankfunktioner är det bara att förvänta sig att penningpolitiken borde ha varit tillbaka i Landsbankis verksamhet. Ett viktigt steg togs för att förändra denna situation 1957 när avdelningsnämnden fick separat förvaltning samt nya instrument för att reglera likviditeten i banksystemet. Men det var uppenbarligen ett halvvägs hus, och i 1961 togs slutligen slut på att skapa en helt autonom centralbank utav Landsbankis centralbankavdelning. Etablering av centralbanken 1961 Islands centralbank, Selabanki slands, grundades av en lagar i april 1961. Det är en statlig institution som förvaltas av en styrelse som består av tre ledamöter utsedda av premiärministern (enligt Till en lag från 2001). Det finns också en sju ledamot styrelse, vald av Alingi (parlamentet), som agerar i tillsyns och rådgivande kapacitet. Centralbanken tilldelades de flesta av de traditionella centralbankfunktionerna, inklusive ensamrätt att utfärda sedlar och mynt och hantera valutareserverna. Centralbanken agerar som bankmästare för regeringen och hade under en period att bevilja kortfristig kredit till statskassan. Det fick också befogenheter att reglera räntorna och också påverka banksystemets likviditet både genom kortfristig utlåning och genom att kräva att bankerna ska hålla blockerade reserver med centralbanken. Övervakning av verksamheten hos alla institutioner som är behöriga att acceptera inlåning från allmänheten sätts också i händerna på centralbanken. Även om det var formellt oberoende, var centralbanken enligt lag skyldig att stödja regeringens ekonomiska politik. Detta tolkades så att banken inte kunde göra stora förändringar i till exempel räntor eller reservkrav, om dessa invändades av regeringen. Under sextiotalet uppstod inga allvarliga problem i politisk samordning mellan banken och regeringen. Detta förändrades efter att inflationen accelererades på sjuttiotalet, särskilt efter oljekriserna, och penningpolitiken kom under en ökande belastning. Räntorna, genom regeringens politik, hölls relativt låga trots en accelererande inflation, vilket ledde till en strikt ransonering av kredit och utjämningen av monetära besparingar. Ny roll på den avreglerade finansmarknaden 1984 En radikal förändring av penningpolitiken ägde rum inte förrän efter 1984 när de första stegen togs för att avreglera räntorna. Två år senare, i 1986 reviderades centralbanklagen, avskaffade bankernas befogenheter att reglera räntorna hos affärsbanker och sparbanker. Detta ledde snabbt till ökad konkurrens på finansmarknaderna och i början till stigande räntor. Efter dessa förändringar blev centralbankens prioriterade uppgift att uppmuntra utvecklingen av aktiva marknader i obligationer och kortfristigt statspapper. Ett viktigt steg i den processen var ett avtal mellan banken och statsrådet som begränsar statens tillgång till kredit från centralbanken. I stället började statskassan sälja både statsskuldväxlar och obligationer vid regelbundna auktioner, som ligger till grund för effektivare penningmarknader och marknadsmässiga räntor. Lagarna från 1986 stärkte också placeringen av centralbankens bankinspektion, en tillsynsavdelning som också fick ansvaret för tillsynen av finansiella institut som inte är banker. Olika förändringar ägde rum under de senaste decennierna av det tjugonde århundradet. Nya marknader introducerades och centralbanken tog antingen initiativet eller deltog aktivt i att göra dessa marknader, bland annat Islands börs, marknader för lång - och kortsiktigt papper och valutamarknaden. Valutaförändringar liberaliserades. Bankövervakningen flyttades 1999 till en ny institution, Finansinspektionen (FME). Ny centralbanklagen 2001 I maj 2001 trädde en ny lag om Islands centralbank i kraft. Huvuddelen av den nya lagen är följande: Huvudsyftet med penningpolitiken är att upprätthålla prisstabilitet. Med statsministerens godkännande har banken rätt att anta ett inflationsmål som ram för penningpolitiken. Ett inflationsmål hade antagits den 27 mars 2001 genom en gemensam förklaring från regeringen och centralbanken. Enligt lagen ska banken även främja andra mål, såsom ett effektivt och säkert finansiellt system, inklusive betalningssystem och andra uppgifter som överensstämmer med dess roll som centralbank. Banken ska stödja regeringens ekonomiska politik så länge som den inte anser det vara oförenligt med målet om prisstabilitet. Lagen ger således instrumentoberoende till centralbanken. Det faktiska förbudet mot kredit till den offentliga sektorn som har varit i kraft sedan början av 1990-talet blir lag med den nya lagen. Valutapolitiken beslutas av centralbanken, med förbehåll för statsministerens godkännande, men det måste överensstämma med det huvudsakliga penningpolitiska målet om prisstabilitet. En långivare av sista utvägsfunktionen finns för. Ansvar och självständighet Politisk beslutsfattande myndighet är inblandad i tre styrelsemedlemmar. De ska utses av premiärministern för sju år med möjlig omanställning för en andra sjuårsperiod. Ministern utser särskilt styrelsens ordförande, även för en sjuårsperiod med möjlighet till en omanställning. För att säkerställa högsta grad av professionalism vid utformningen och genomförandet av penningpolitiken uppmanar lagen att guvernörerna ska fastställa interna arbetsregler om förberedelser, argument och presentation av penningpolitiska beslut. Reglerna ska bland annat omfatta de interna rutiner som ska följas, vilken information och indikatorer som ska användas i första hand och vilken personal som ska delta i processen, fastän beslutsfattandet i sista hand ligger hos de tre cheferna. Övervakningskommitténs roll anges tydligare än tidigare och medlemskapet utvidgades till sju. Den övervakar bankens verksamhet och måste godkänna olika regler som utfärdas av cheferna, inklusive de som gäller ovanstående interna arbetsrutiner. Förvaltningsrådet måste också godkänna verksamhetsbudgeten för banken i början av varje år. Banken befriades från utgiftsförpliktelser som mer lämpligt hör hemma i budgetbudgeten. Lagen föreskriver en uppbyggnad av bankernas kapital och reserver. När de ligger under en viss nivå som anges i propositionen ska banken betala en tredjedel av sin årliga vinst till statskassan. När de har nått den fastställda nivån ska två tredjedelar av vinsten betalas till statskassan. Sammanfattningsvis beviljades banken oberoende av instrument, dess ekonomiska oberoende säkerställs bättre och de rättsliga kraven på öppenhet och ansvarlighet stärks. Den nya lagen förklaras vidare i penningpolitiken 20013. I februari 2009 ändrades lagen om centralbanken ytterligare. De viktigaste förändringarna var att en guvernör (och en vice guvernör) utsågs i stället för tre och att en penningpolitikskommitté bestående av fem ledamöter fattar beslut om politiska räntor. Mål och roller Centralbankernas huvudmål är att främja prisstabilitet. Med finans - och ekonomiministerens godkännande specificerar centralbanken ett numeriskt inflationsmål. Vidare åtar sig centralbanken standardiserade centralbankuppgifter som att upprätthålla externa reserver och främja ett effektivt och säkert finansiellt system, inklusive betalningssystem i hemlandet och med utlandet. Islands centralbank har ensamrätt att utfärda sedlar och mynt och utfärda mynt eller annan valuta som kan cirkulera i stället för sedlar eller lagliga mynt. Islands centralbank accepterar inlåning från inlåningsinstitut, som består av handelsbanker, sparbanker, filialer av utländska förskottsinstitut och andra institutioner och bolag som är auktoriserade enligt lag att acceptera inlåning från allmänheten för förvaring och investeringar. Huvudroller hos Islands centralbank: Att främja prisstabilitet Att främja finansiell stabilitet Att utfärda sedlar och mynt Att hantera växelkursfrågor Att fungera som bankirer till statskassan och kreditinstitut Att behålla och investera Icelands utländska reserv För att hantera lån från Republiken Av Island För att sammanställa ekonomiska och monetära uppgifter, ge synpunkter och ge regeringen råd om alla valutafrågor och monetära frågor. Penningpolitik Enligt lagen nr. 52009 om ändring av lagen om Islands centralbank nr. 362001 ska beslut om tillämpningen av centralbankernas penningpolitiska kontrollmekanismer vidtas av penningpolitiska kommittén. Kontrollmekanismerna innefattar beslut om räntor, delar av transaktioner med kreditinstitut, beslut om reservkrav och valutamarknadstransaktioner. Beslut fattas av penningpolitiska kommittén måste grundas på bankernas mål och en grundlig bedömning av den nuvarande situationen och utsikterna för ekonomin och monetära frågor och finansiell stabilitet. Internationellt samarbete Islands centralbank har omfattande ansvar och skyldigheter inom området för internationell finansiering. Banken samarbetar nära med andra centralbanker och internationella ekonomiska och monetära organisationer Internationella valutafonden Centralbanken representerar Island i Internationella valutafonden (IMF). Island samarbetar med de nordiska och baltiska länderna genom den nordiska och baltiska valkretsen vid IMF, och de väljer gemensamt en verkställande direktör som en av fonderna 24 styrelseledamöter. Möten från IMFs styrelse och Monetary and Financial Committee (IMFC) hålls i Washington, vårmötena vanligtvis i april och årsmötet i september eller oktober. I samband med mötena publicerar Islands centralbank på sin webbplats de nordiska-baltiska valkretskontoren rapporterar till IMF om fondens och dess styrels huvudsakliga verksamhet. De gemensamma nordisk-baltiska talerna som presenteras för IMFC och IMFs årsmöte publiceras också. Banken för internationella förlikningar (BIS) Centralbanken är en aktieägare i BIS i Basel, Schweiz, som är ett viktigt rådgivande forum för centralbanker, samt ett informations - och forskningsinstitut inom området för penningpolitik och finansiell stabilitet. Guvernörs och övriga centralbankers medarbetare deltar regelbundet i arbetet som utförs av BIS. Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) Representanter för centralbanken deltar i arbetet i olika OECD-utskott och - grupper, bland annat utskottet för ekonomisk politik, arbetsgrupp 1, finansmarknadsutskottet och en expertkommitté för statsskuldhantering. OECD-experter kommer regelbundet till Island för att hålla sig ajour med den ekonomiska utvecklingen och de utfärdar frekventa rapporter som beskriver organisationernas uppfattning om ekonomiska frågor i landet. Samarbete med andra centralbanker Centralbanken av Island bedriver en rad olika uppgifter i samarbete med andra centralbanker. Centralbankerna i Norden har länge haft ett nära samarbete. Banken arbetar också regelbundet med Europeiska centralbanken och i allt högre grad med andra centralbanker i Europa. Övriga finansiella institut Centralbanken samarbetar med ett stort antal utländska finansinstitut i samband med förvaltningen av valutareserver, statsskuldens utlandsskuld och andra frågor relaterade till verksamheten. Valutatransaktioner Valutatransaktioner har varit föremål för kapital kontroller sedan banksystemet kollapsade hösten 2008. Innan kapitalkontrakten trädde i kraft utfärdade centralbanken riktlinjer som instruerade bankerna att begränsa försäljningen av utländsk valuta till väsentliga transaktioner som rör handel med varor Och tjänster. Den 28 november 2008 antogs reglerna för utländska valutor i enlighet med temporära bestämmelser i valutarätten. När reglerna trädde i kraft lyftes alla kontroller på valutatransaktioner på löpande konto, men strängare kontroller av kapitalöverföring och därmed sammanhängande valutatransaktioner infördes. Reglerna har granskats och ändrats flera gånger. Ändringarna har främst syftat till att sluta smuthullar i de ursprungliga reglerna. Centralbankens rapport från den 25 mars 2011 innehåller en ny strategi för liberalisering av kapitalkontrollen. Erfarenheten av den tidigare strategin diskuteras, utvecklingen av de olika villkoren för lyftning av kapital kontroller beskrivs, strategins två huvudfaser förklaras i stor utsträckning och de enskilda stegen i den första fasen beskrivs i detalj. Användbara länkar Islands valuta: Island krona Förteckning över centralbanker: Centralbanker Officiell webbplats för Islands centralbank: cb. is Islands finansministerium: eng. fjarmalaraduneyti. is Valutakurs: cb. is Copyright kopia 2011-2017 exchangeecurrency. biz mdash växlingsvaluta

No comments:

Post a Comment